Dröm hunden!

Det finns en hund som skulle passa just mig perfekt när jag har skaffat jobb och eget hem!
Ja, jag vill ha hund när jag flyttat hemifrån. Men förmodligen kommer jag inte köpa någon. Det är bara drömmar!

Lite info om Schipperke!

Såhär ser hunden ut! 🏼

 


HUNDEN
Rasen är liten och helsvart, kraftig och högt buren hals. Den har relativt små öron. Uttrycket är vaket, skarpt och livligt. Svansen kuperades tidigare men idag får den vara kvar och bärs för det mesta rullad i en kringla upp över ryggen. Stubb- och halvsvans förekommer också.

Vikt är ca 5–7 kg

Höjd är ca 28-33cm


HÄLSA
Den är sund och lättskött utan specifika rasbundna sjukdomar, förhållandevis mycket god hälsa. Rasen har i dag en generellt sett mycket god reproduktionsförmåga utan större problem.

PÄLS
Pälsen kräver inte mycket vård. Pälsen består av mjukare underull, fastare täckhår och den blir aldrig tovig och ingenting fastnar i den. Borsta när den fäller och efter bad om de behövs. De ser alltid rena ut, även efter en lång skogspromenad.

ÖVRIGT
Skogspromenader älskar de, ströva i regn eller solsken, vinter som sommar.
Den ställer upp på bil- och båtfärder. den är en liten kramgo knähund.

framgång i lydnads- och bruksprov samt är road av och duktig i agility.

Den är en utmärkt vakthund, ett pålitligt tjuvlarm. Den är alert, rask, outtröttlig, nyfiken, oförtrutet intresserad av vad som händer runt omkring. Den jagar gnagare och andra skadedjur.
Den är ofta reserverad mot främlingar men är otroligt tillgiven sin ägare och familj. Den är i regel mycket barnvänlig och är en god lekkamrat.

PRIS
Ca 10 000-15 000kr ("bra hund")




Tillräcklig info för er? Jag har läst om hinder på flera olika sidor med mer info än vad jag ger er! Men utav vad jag har läst verkar den vara en bra hund.
Att den är lättlärd är ju ett plus! 🏼

Så vad tycker ni om hunden?
Hiss eller diss? 🏼🏼

Kommentera här: